Reglement Website van het Jaar verkiezing

Artikel 1 Omschrijving verkiezing en Multiscope

1.1 De Website van het Jaar verkiezing is de jaarlijkse online publieksprijs voor de beste en populairste websites in Nederland. Tijdens de verkiezingen van 2017 is er bijna 700.000 keer gestemd. De Website van het Jaar verkiezing wordt objectief en onafhankelijk georganiseerd door Multiscope en Emerce.

1.2 Multiscope is opgericht in 1993 en is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met mobiel marktonderzoek, marktcijfers, het consumentenpanel, het B2B panel en software voor online marktonderzoek.

Artikel 2 Deelname, selectieprocedure genomineerden en definitie categorieën

2.1 Voor deze verkiezing is er voor gekozen om de genomineerde websites in te delen in categorieën, zodat een breed spectrum aan websites wordt gedekt. De Website van het Jaar verkiezing kent 37 categorieën. Hieronder vindt u de definities van elke categorie zoals vastgesteld door de organisatie. De definities zijn te allen tijde aan te passen door de organisatie.

1. Auto's- en motormerken:
Websites van auto- en motormerken.
2. Banken & Beleggen:
Websites van financiële dienstverleners, zoals banken of beleggingsmaatschappijen (uitgezonderd websites met als hoofddoel verzekeringen, deze vallen in de categorie Verzekeraars).
3. Carrière:
Websites die vacatures plaatsen voor organisaties en informatie bieden over vacatures en websites van uitzendbureaus
4. Communities:
Websites die dienen als platform voor discussie en het delen en uitwisselen van kennis, informatie en ideeën.
5. Consumentenelektronica:
Websites van elektronicaproducenten voor consumenten.
6. Consumentengoederen:
Websites van of over niet-duurzame consumentengoederen (FMCG).
7. Culinair:
Websites met recepten, content over eten & drinken en websites van of over restaurants. Websites van producenten vallen in de categorie Consumentengoederen. Websites met een ander hoofddoel (bijvoorbeeld Shopping of Media) vallen in de desbetreffende categorie.
8. Daten:
Websites gericht op dating, relaties en nieuwe mensen ontmoeten.
9. Duurzaamheid:
Websites gefocussed op het promoten, delen, informeren over "groene" activiteiten, innitiatieven en tips. Focus ligt op beschermen en conserveren van het millieu. Zoals recyclen, groene energie, minder en slimmer gebruik van plastic, etc.
10. Educatie & Opleiding:
Websites van educatieve instellingen of informatie over onderwijs en websites met educatieve content.
11. Energie:
Websites van energiemaatschappijen en netwerkleveranciers.
12. Events:
Websites van evenementen / agenda’s /fora over evenementen.
13. Games:
Websites voor Online spelletjes, nieuwste aanbod, reviews, tips en trics en fora
14. Gezondheid:
Websites met informatie over gezondheid of websites van gezondheidsinstellingen (uitgezonderd websites met als hoofddoel zorgverzekeringen, deze vallen in de categorie Verzekeraars).
15. Goede Doelen:
Sites van ngo’s en non- profit organisaties.
16. Hotel en Accommodaties:
Websites van hotels, B&B, Airbnb en parken en andere accommodatie aanbieders
17. Huisvesting:
Websites voor verhuur of verkoop van huizen.
18. Kunst:
Websites over of ter promotie van kunst, kunst gallerijen, kunst veilingen of content focused op kunstcritici.
19. Lifestyle:
Websites voor delen, adviseren, commercie over lifestyle topics (beauty, tuinieren, home & living, etc)
20. Media:
Websites van of over media (bijvoorbeeld sites van zenders, programma’s of omroepverenigingen)
21. Muziek:
Websites gefocused op muziek, artiesten, nieuwste aanbod, releases, platformen om muziek te luisteren of zelf te creëren.
22. Nieuws:
Websites die zich focussen op het brengen van nieuws in het algemeen
23. Overheid:
Websites van overheidsorganisaties of -departementen, of overheidswebsites met informatie over een bepaald onderwerp of programma.
24. Shopping:
Websites die producten of diensten aanbieden, zowel aangeboden door (het bedrijf achter) de website zelf, of door de gebruikers van de website en niet gericht zijn op community aankopen.
25. Sport:
Websites van sporters, sportbonden en sportaccommodaties, alles behalve Voetbal, dit is een aparte categorie
26. Supermarkten en FMCG retailers:
Websites van (online) retailers / supermarkten die goederen / services online aanbieden (FMCG)
27. Telecom:
Websites die telecom, internet en/of televisie aanbieden.
28. Reizen:
Websites over het zoeken en boeken van reizen en accommodaties.
29. Vergelijking:
Websites met als doel het vergelijken van producten en/of prijzen.
30. Vervoer:
Websites voor verkoop van voertuigen en vervoermiddel cultuur, services, reviews, online resources, prijs gidsen en fan forums.
31. Verzekeraars:
Websites van verzekeringsmaatschappijen.
32. Voetbalclubs:
Websites van voetbalclubs.
33. Voordeel:
Veilingwebsites, websites met (dag)deals en (community) websites met of over kortingen.
34. Vrije Tijd:
Websites over vrijetijdsbesteding, dag uitstapjes & cultuur.
35. Weer & Verkeer:
Websites over weersvoorspellingen, de huidige verkeerssituatie of routeplanning.
36. Wellbeing en Fitness:
Websites gefocused op fitness, wellbeing & mindfullness. zowel fysieke and mentale fitheid
37. Werken bij- omgevingen:
Websites die dienen ter promotie van werken bij het eigen merk / bedrijf / organisatie

2.2 Per categorie zijn er (maximaal) 12 genomineerden. Websites worden genomineerd via onderstaande selectieprocedure:

1. Winnaars van de voorgaande editie, indien categorie hetzelfde is (afhankelijk van voorgaand jaar zijn dit 1 of 2 websites).

2. Maximaal 5 websites per categorie die zich aangemeld hebben voor een wildcard. Websites kunnen zich hier aanmelden om kans te maken op een wildcard.

3. De grootste websites uit de Top 100 lijst van Alexa en Similarweb. Per land moet de website beschikbaar zijn in de taal van het land, waarbij de websites door de organisatie zijn ingedeeld naar de 37 categorieën. Websites die niet binnen één van de categorieën vallen, worden niet genomineerd.

2.3 Wildcard vereisten:

  • Maximaal 5 wildcards per categorie.
  • Er geldt een minimum van 5.000 unieke bezoekers per maand om in aanmerking te komen voor een wildcard (gegevens aanleveren via de aanmeldprocedure). Om iedere website gelijkwaardig te kunnen beoordelen, zullen we naar de statistieken van mei 2018 kijken.
  • Als er meer aanmeldingen dan beschikbare plekken zijn in een categorie, bepaalt het aantal unieke bezoekers per maand welke website(s) een wildcard zal ontvangen. De website(s) met het hoogste aantal unieke bezoekers per maand ontvangt de wildcard.
  • Alleen het hoofddomein van een website kan een nominatie ontvangen. Websites kunnen niet genomineerd worden met een subdomein of meerdere domeinen.

Artikel 3 Stemmingsprocedure

3.1 Het publiek mag in alle 37 categorieën één stem uitbrengen.

3.2 Iedere stemmer kan per categorie een keuze maken voor één website waar hij of zij een stem op wil uitbrengen. Vervolgens wordt gevraagd deze website te beoordelen op de volgende criteria:

  • Content (1 tot 5 sterren)
  • Navigatie (1 tot 5 sterren)
  • Design (1 tot 5 sterren)
  • Aanbevelingsintentie (schaal van 0 tot 10)

3.3 Om zijn of haar stem te bevestigen, moet de stemmer zich registreren door een geldig emailadres en zijn of haar volledige naam achter te laten op de website.

3.4 Er zal een controle plaatsvinden zodat elke persoon slechts eenmaal kan stemmen met hetzelfde emailadres; er zal een bevestigingsemail naar het opgegeven emailadres worden verstuurd. De stem is alleen geldig als de stemmer op de bevestigingslink heeft geklikt, welke in de bevestigingsemail staat.

3.5 Personen die een poging doen om meerdere emailadressen te gebruiken om zo de kansen op winnen te vergroten, worden verwijderd.

3.6 Genomineerde websites die een poging doen om de stemprocedure te omzeilen middels stemmenmanipulatie middels automatische stembots e.d. komen niet meer in aanmerking voor de prijzen voor beste en populairste website in hun categorie en ook niet meer voor de prijs van algemene winnaar.

Artikel 4 Werven van stemmen

4.1 Het werven van stemmen verloopt via de website websitevhjaar.nl, websites van partners en overige sites die aandacht schenken aan de award verkiezing en via websites van de genomineerde websites. De oproep via genomineerde websites verloopt als volgt:

• De genomineerde websites ontvangen een set met persoonlijke banners in zeven formaten plus een media kit met tips om hun eigen uitnodigingen te ontwikkelen, bijv. een email newsletter, of om de nominatie in de vormgeving van de eigen website op te nemen; dit ter promotie van de nominatie en het werven van stemmen onder eigen klanten.

• Genomineerde websites mogen het logo van de verkiezing gedurende de hele verkiezing op hun websites publiceren. Om er voor te zorgen dat iedere site een gelijke kans heeft op het verkrijgen van stemmen; is de looptijd van de verkiezing tot een vaste periode van 6 weken vastgesteld.

• Wanneer een consument op de banner van de verkiezing klikt; verwijst deze direct door naar de stempagina.

• Na het afronden van het stemmen in de betreffende categorie kan de consument verder gaan met het stemmen in overige categorieën.

4.2 We nodigen elke genomineerde website uit om hun nominatie te promoten om stemmen te werven. Het is echter niet toegestaan om stemmen te werven door middel van het uitgeven van individuele prijzen per stem, denk hierbij aan: geld, waardevouchers en andere kortingsvouchers. Websites zullen eerst een waarschuwing ontvangen alsvorens zij gediswalificeerd worden als de promotie niet verwijderd wordt binnen 3 dagen. Het is NIET toegestaan om een prijs te verloten onder alle stemmers.

Artikel 5 Selectie winnaars

5.1 De publieksstemming leidt per categorie tot twee prijzen: (1) de populairste website en (2) de beste website. Multiscope heeft daartoe de volgende methodiek ontwikkeld:

5.2 De populairste website: de website met het hoogste aantal stemmen in een betreffende categorie wordt verkozen tot populairste website.

5.3 De beste website: de stemmers wordt gevraagd een beoordeling te geven over de content, navigatie, design van de site en aanbevelingsintentie. De winnaar wordt bepaald door een gemiddelde score van deze beoordelingen te nemen. De site met het beste gemiddelde in zijn categorie wordt winnaar, als de website ook minimaal 250 stemmen binnen zijn categorie heeft behaald.

5.4 De website met de beste relatieve beoordeling binnen zijn categorie en het aantal stemmen, is de overall winnaar van de Website van het Jaar. Een minimum van 10.000 stemmen is benodigd om overall winnaar te kunnen worden.

Artikel 6 Winnen en communicatie

6.1 Als winnaar van een categorie van de Website van het Jaar verkiezing, dan wel als beste of als populairste, heb je het recht om de logo-licentie te kopen en te gebruiken in uitingen, tegen een eenmalige vergoeding en met een jaar durend gebruiksrecht.

6.2 We nodigen elke genomineerde website uit om hun eindstand en participatie te promoten en publiceren. Echter zullen websites die onjuiste of misleidende berichtgevingen plaatsten eerst een waarschuwing ontvangen alvorens zij definitief gediskwalificeerd worden om nog mee te doen aan toekomstige verkiezingen, als de publicatie niet gerectificeerd wordt binnen 3 dagen.

Artikel 7 Awardshow en Emerce

7.1 Op 22 november 2018 organiseren Emerce en Multiscope de uitreiking van de Website van het Jaar verkiezing.

7.2 Na het succes van de eerdere 9 edities organiseert Emerce in 2018 voor het negende achtereenvolgende jaar de Nederlandse Website van het Jaar awardshow.

7.3 Emerce is het belangrijkste multimediale platform voor beslissers op het gebied van digitale marketing, e-commerce, media en e-business. Emerce loopt voorop in het signaleren van opkomende technologieën en vernieuwende bedrijfsconcepten. Emerce heeft jarenlange ervaring in het organiseren van toonaangevende evenementen in online business en marketing.

7.4 Het crossmediale merk Emerce omvat het magazine dat 9x per jaar verschijnt, speciale edities zoals de Emerce 100, eGuide en Digital Marketing Guide, de meest bezochte site in de branche, email-nieuwsbrieven, webseminars, rss-feeds, mobiel en evenementen zoals Emerce eDay, Mobile Convention, Dutch Interactive Awards en tailored events rond specifieke thema’s.

Artikel 8 Onder voorbehoud e.d.

8.1 Multiscope, specifiek in het geval van overmacht, behoudt zich het recht voor om de verkiezing in te korten, te verlengen, op te schorten, aan te passen of te annuleren.

8.2 Mocht dit het geval zijn dan zal dit bekend worden gemaakt op de website.

Artikel 9 Aansprakelijkheid

9.1 Multiscope is in geen enkel geval aansprakelijk, in het geval van overmacht, als de verkiezing geannuleerd, ingekort, verlengd of uitgesteld moet worden of als de algemene voorwaarden aangepast moeten worden.

9.2 In alle gevallen behoudt Multiscope zich het recht voor om de deelnameperiode te verlengen en het aantal prijzen te verhogen.

9.3 Deelname impliceert kennis en acceptatie van de eigenschappen en de beperkingen van het internet, evenals het gebrek aan bescherming van bepaalde data tegen potentieel frauderend gebruik, hacking of het oplopen van een virus van deze data.

9.4 Multiscope aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid in geval van verkeerd gebruik of een incident gekoppeld aan het gebruik van de computer, toegang tot het internet, de telefoonlijn of elke andere technische verbinding, of het verzenden van formulieren naar een onjuist of onvolledig adres.

9.5 Multiscope kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele storingen van het internet, aan de telecommunicatienetwerken van de internetproviders of de onverenigbaarheid van de browsers die worden gebruikt door de deelnemers om naar de website van de verkiezing te gaan.

Artikel 10 Accepteren van de regels

10.1 Deelname aan de verkiezing brengt een volledige acceptatie van de regels zoals beschreven in de algemene voorwaarden met zich mee.

Nog niet gestemd? Doe het dan nu voordat het te laat is!
Stem nu en win →
Partners