Veelgestelde vragen

1.

Wat is de Website van het Jaar verkiezing en door wie wordt deze georganiseerd?

De Website van het Jaar verkiezing is de jaarlijkse online publieksprijs voor de beste en populairste websites in Nederland. Tijdens de verkiezingen van 2017 is er bijna 700.000 keer gestemd. De Website van het Jaar verkiezing wordt objectief en onafhankelijk georganiseerd door Multiscope en Emerce.

Multiscope is opgericht in 1993 en is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met mobiel marktonderzoek, marktcijfers, het consumentenpanel, het B2B panel en software voor online marktonderzoek.

2.

Hoe werkt de selectieprocedure?

Voor deze verkiezing is er voor gekozen om de genomineerde websites in te delen in categorieën, zodat een breed spectrum aan websites wordt gedekt. De Website van het Jaar verkiezing kent 37 categorieën. Hieronder vindt u de definities van elke categorie zoals vastgesteld door de organisatie. De definities zijn te allen tijde aan te passen door de organisatie.

1. Auto's- en motormerken:
Websites van auto- en motormerken.
2. Banken & Beleggen:
Websites van financiële dienstverleners, zoals banken of beleggingsmaatschappijen (uitgezonderd websites met als hoofddoel verzekeringen, deze vallen in de categorie Verzekeraars).
3. Carrière:
Websites die vacatures plaatsen voor organisaties en informatie bieden over vacatures en websites van uitzendbureaus
4. Communities:
Websites die dienen als platform voor discussie en het delen en uitwisselen van kennis, informatie en ideeën.
5. Consumentenelektronica:
Websites van elektronicaproducenten voor consumenten.
6. Consumentengoederen:
Websites van of over niet-duurzame consumentengoederen (FMCG).
7. Culinair:
Websites met recepten, content over eten & drinken en websites van of over restaurants. Websites van producenten vallen in de categorie Consumentengoederen. Websites met een ander hoofddoel (bijvoorbeeld Shopping of Media) vallen in de desbetreffende categorie.
8. Daten:
Websites gericht op dating, relaties en nieuwe mensen ontmoeten.
9. Duurzaamheid:
Websites gefocussed op het promoten, delen, informeren over "groene" activiteiten, innitiatieven en tips. Focus ligt op beschermen en conserveren van het millieu. Zoals recyclen, groene energie, minder en slimmer gebruik van plastic, etc.
10. Educatie & Opleiding:
Websites van educatieve instellingen of informatie over onderwijs en websites met educatieve content.
11. Energie:
Websites van energiemaatschappijen en netwerkleveranciers.
12. Events:
Websites van evenementen / agenda’s /fora over evenementen.
13. Games:
Websites voor Online spelletjes, nieuwste aanbod, reviews, tips en trics en fora
14. Gezondheid:
Websites met informatie over gezondheid of websites van gezondheidsinstellingen (uitgezonderd websites met als hoofddoel zorgverzekeringen, deze vallen in de categorie Verzekeraars).
15. Goede Doelen:
Sites van ngo’s en non- profit organisaties.
16. Hotel en Accommodaties:
Websites van hotels, B&B, Airbnb en parken en andere accommodatie aanbieders
17. Huisvesting:
Websites voor verhuur of verkoop van huizen.
18. Kunst:
Websites over of ter promotie van kunst, kunst gallerijen, kunst veilingen of content focused op kunstcritici.
19. Lifestyle:
Websites voor delen, adviseren, commercie over lifestyle topics (beauty, tuinieren, home & living, etc)
20. Media:
Websites van of over media (bijvoorbeeld sites van zenders, programma’s of omroepverenigingen)
21. Muziek:
Websites gefocused op muziek, artiesten, nieuwste aanbod, releases, platformen om muziek te luisteren of zelf te creëren.
22. Nieuws:
Websites die zich focussen op het brengen van nieuws in het algemeen
23. Overheid:
Websites van overheidsorganisaties of -departementen, of overheidswebsites met informatie over een bepaald onderwerp of programma.
24. Shopping:
Websites die producten of diensten aanbieden, zowel aangeboden door (het bedrijf achter) de website zelf, of door de gebruikers van de website en niet gericht zijn op community aankopen.
25. Sport:
Websites van sporters, sportbonden en sportaccommodaties, alles behalve Voetbal, dit is een aparte categorie
26. Supermarkten en FMCG retailers:
Websites van (online) retailers / supermarkten die goederen / services online aanbieden (FMCG)
27. Telecom:
Websites die telecom, internet en/of televisie aanbieden.
28. Reizen:
Websites over het zoeken en boeken van reizen en accommodaties.
29. Vergelijking:
Websites met als doel het vergelijken van producten en/of prijzen.
30. Vervoer:
Websites voor verkoop van voertuigen en vervoermiddel cultuur, services, reviews, online resources, prijs gidsen en fan forums.
31. Verzekeraars:
Websites van verzekeringsmaatschappijen.
32. Voetbalclubs:
Websites van voetbalclubs.
33. Voordeel:
Veilingwebsites, websites met (dag)deals en (community) websites met of over kortingen.
34. Vrije Tijd:
Websites over vrijetijdsbesteding, dag uitstapjes & cultuur.
35. Weer & Verkeer:
Websites over weersvoorspellingen, de huidige verkeerssituatie of routeplanning.
36. Wellbeing en Fitness:
Websites gefocused op fitness, wellbeing & mindfullness. zowel fysieke and mentale fitheid
37. Werken bij- omgevingen:
Websites die dienen ter promotie van werken bij het eigen merk / bedrijf / organisatie

Selectie van de genomineerde websites

Per categorie zijn er (maximaal) 12 genomineerden. Websites worden genomineerd via onderstaande selectieprocedure:

1. Winnaars van de voorgaande editie, indien categorie hetzelfde is (afhankelijk van voorgaand jaar zijn dit 1 of 2 websites).

2. Maximaal 5 websites per categorie die zich aangemeld hebben voor een wildcard. Websites kunnen zich hier aanmelden om kans te maken op een wildcard.

3. De grootste websites uit de Top 100 lijst van Alexa en Similarweb. Per land moet de website beschikbaar zijn in de taal van het land, waarbij de websites door de organisatie zijn ingedeeld naar de 37 categorieën. Websites die niet binnen één van de categorieën vallen, worden niet genomineerd.

Wildcard vereisten:

  • Maximaal 5 wildcards per categorie.
  • Er geldt een minimum van 5.000 unieke bezoekers per maand om in aanmerking te komen voor een wildcard (gegevens aanleveren via de aanmeldprocedure). Om iedere website gelijkwaardig te kunnen beoordelen, zullen we naar de statistieken van mei 2017 kijken.
  • Als er meer aanmeldingen dan beschikbare plekken zijn in een categorie, bepaalt het aantal unieke bezoekers per maand welke website(s) een wildcard zal ontvangen. De website(s) met het hoogste aantal unieke bezoekers per maand ontvangt de wildcard.
  • Alleen het hoofddomein van een website kan een nominatie ontvangen. Websites kunnen niet genomineerd worden met een subdomein of meerdere domeinen.

3.

Hoe werkt het stemmen?

U kunt in alle categorieën eenmaal uw stem uitbrengen. Kies als eerste een categorie. Nu ziet u alle genomineerden in deze categorie. Kies uw favoriete website in de categorie en klik op ‘Stem’. Indien u de website eerst nog even wilt bekijken, klikt u op ‘Bekijken’ waarna de website wordt geopend in een nieuw venster.

Nadat u uw favoriete website heeft gekozen, wordt u gevraagd om de website te beoordelen aan de hand van sterren op de volgende aspecten: ontwerp, navigatie en inhoud. Het toekennen van meer sterren betekent dat u deze aspecten meer waardeert. Vervolgens wordt u gevraagd om te beoordelen hoe waarschijnlijk het is dat u deze website aan vrienden, familie of collega’s zal aanbevelen. Hierna kunt u uw stem bevestigen en doorgaan met stemmen in de andere categorieën.

Om uw stem te valideren, moet u uw naam en e-mailadres invullen, waarna u een bevestigingsemail ontvangt. Zodra u uw stem heeft geactiveerd door te klikken op de link in de email is uw stem bevestigd. Let op: u hoeft uw stem(men) slechts eenmaal te bevestigen.

4.

Waarom moet ik mijn emailadres geven?

Door het opgeven van uw e-mailadres kunnen we controleren dat de stem die u heeft uitgebracht, door een persoon is uitgebracht en niet door een computer (een zogenaamde spambot). Dit doen we door u een bevestigingsemail te sturen, waarin een link staat waarmee u uw stem kunt activeren. Om te voorkomen dat er dubbel gestemd wordt, controleren we dit per emailadres.

5.

Ik krijg geen bevestigingsemail, wat kan ik doen?

Helaas kan het af en toe voorkomen dat u geen bevestigingsemail ontvangt om uw stemmen te bevestigen. Er zijn een aantal opties welke u kunt proberen om dit probleem op te lossen:

1. Check of de bevestigingsemail in uw ongewenste postvak (spam) terecht is gekomen. Voeg onze afzender toe aan uw veilige lijst zodat de mail voortaan niet in uw ongewenste postvak terecht komt.
2. Het kan zijn dat u uw emailadres per ongeluk verkeerd heeft ingevoerd. Breng in dat geval nogmaals uw stem uit en controleer of u uw emailadres goed geschreven heeft.
3. Verwijder uw cookies en cache geschiedenis, zodat u opnieuw kunt stemmen. Kies wel een nieuwe categorie uit. We controleren altijd op dubbele stemmen, dus als u nogmaals in dezelfde categorie stemt, zal die stem niet meetellen.
4. Mocht dit alles niet werken, stuur dan even een mailtje naar de organisatie: http://www.websitevhjaar.nl/contact/.

6.

Ik heb gestemd, maar wil mijn stem intrekken. Kan dit?

Nee, dit kan helaas niet. Een eenmaal uitgebrachte stem blijft geldig (mits deze bevestigd is).

7.

Ik wil input voor volgend jaar opgeven, kan dit?

Ja, dit kan! Stuur ons dan een mailtje. U kunt onze contactgegevens hier vinden.

8.

Ik wil graag meedoen aan de verkiezing met mijn website, waar kan ik dit regelen?

In het menu vindt u het kopje ‘Aanmelden’. Afhankelijk van of de aanmeldperiode geopend is of niet, vindt u daar ons aanmeldformulier of ons contactformulier. Als de aanmeldperiode geopend is, kunt u het aanmeldformulier invullen om uw website in te schrijven om kans te maken op een wildcard. U ontvangt daarna van ons bericht of uw website een nominatie heeft ontvangen. Als de aanmeldperiode gesloten is, vindt u op deze pagina ons contactformulier. Als u dit formulier invult, ontvangt u van ons bericht zodra de aanmeldperiode weer geopend is.

9.

Mogen de genomineerde websites ook prijzen verloten onder de stemmers?

We nodigen elke genomineerde website uit om hun nominatie te promoten om stemmen te werven. Het is echter niet toegestaan om stemmen te werven door middel van het uitgeven van individuele prijzen per stem, denk hierbij aan: geld, waardevouchers en andere kortingsvouchers. Websites zullen eerst een waarschuwing ontvangen alsvorens zij gediswalificeerd worden als de promotie niet verwijderd wordt binnen 3 dagen. Het is NIET toegestaan om een prijs te verloten onder alle stemmers.

10.

Wat gebeurt er met de opmerkingen van de stemmen na het stemproces?

De opmerkingen van de stemmer worden gedeeld met de genomineerde website na de stemperiode.

Nog niet gestemd? Doe het dan nu voordat het te laat is!
Stem nu en win →
Partners