Selectieprocedure

Per categorie zijn er (maximaal) 12 genomineerden. Websites worden genomineerd via onderstaande selectieprocedure:

1. Winnaars van de voorgaande editie, indien categorie hetzelfde is (afhankelijk van voorgaand jaar zijn dit 1 of 2 websites).

2. Maximaal 5 websites per categorie die zich aangemeld hebben voor een wildcard. Websites kunnen zich hier aanmelden om kans te maken op een wildcard.

3. De grootste websites uit de Top 100 lijst van Alexa en Similarweb. Per land moet de website beschikbaar zijn in de taal van het land, waarbij de websites door de organisatie zijn ingedeeld naar de 37 categorieën. Websites die niet binnen één van de categorieën vallen, worden niet genomineerd.

Wildcard vereisten:

  • Maximaal 5 wildcards per categorie.
  • Er geldt een minimum van 5.000 unieke bezoekers per maand om in aanmerking te komen voor een wildcard (gegevens aanleveren via de aanmeldprocedure). Om iedere website gelijkwaardig te kunnen beoordelen, zullen we naar de statistieken van mei 2018 kijken.
  • Als er meer aanmeldingen dan beschikbare plekken zijn in een categorie, bepaalt het aantal unieke bezoekers per maand welke website(s) een wildcard zal ontvangen. De website(s) met het hoogste aantal unieke bezoekers per maand ontvangt de wildcard.
  • Alleen het hoofddomein van een website kan een nominatie ontvangen. Websites kunnen niet genomineerd worden met een subdomein of meerdere domeinen.

Categorieën

Voor deze verkiezing is er voor gekozen om de genomineerde websites in te delen in categorieën, zodat een breed spectrum aan websites wordt gedekt. De Website van het Jaar verkiezing kent 37 categorieën. Hieronder vindt u de definities van elke categorie zoals vastgesteld door de organisatie. De definities zijn te allen tijde aan te passen door de organisatie.

1. Auto's- en motormerken:
Websites van auto- en motormerken.
2. Banken & Beleggen:
Websites van financiële dienstverleners, zoals banken of beleggingsmaatschappijen (uitgezonderd websites met als hoofddoel verzekeringen, deze vallen in de categorie Verzekeraars).
3. Carrière:
Websites die vacatures plaatsen voor organisaties en informatie bieden over vacatures en websites van uitzendbureaus
4. Communities:
Websites die dienen als platform voor discussie en het delen en uitwisselen van kennis, informatie en ideeën.
5. Consumentenelektronica:
Websites van elektronicaproducenten voor consumenten.
6. Consumentengoederen:
Websites van of over niet-duurzame consumentengoederen (FMCG).
7. Culinair:
Websites met recepten, content over eten & drinken en websites van of over restaurants. Websites van producenten vallen in de categorie Consumentengoederen. Websites met een ander hoofddoel (bijvoorbeeld Shopping of Media) vallen in de desbetreffende categorie.
8. Daten:
Websites gericht op dating, relaties en nieuwe mensen ontmoeten.
9. Duurzaamheid:
Websites gefocussed op het promoten, delen, informeren over "groene" activiteiten, innitiatieven en tips. Focus ligt op beschermen en conserveren van het millieu. Zoals recyclen, groene energie, minder en slimmer gebruik van plastic, etc.
10. Educatie & Opleiding:
Websites van educatieve instellingen of informatie over onderwijs en websites met educatieve content.
11. Energie:
Websites van energiemaatschappijen en netwerkleveranciers.
12. Events:
Websites van evenementen / agenda’s /fora over evenementen.
13. Games:
Websites voor Online spelletjes, nieuwste aanbod, reviews, tips en trics en fora
14. Gezondheid:
Websites met informatie over gezondheid of websites van gezondheidsinstellingen (uitgezonderd websites met als hoofddoel zorgverzekeringen, deze vallen in de categorie Verzekeraars).
15. Goede Doelen:
Sites van ngo’s en non- profit organisaties.
16. Hotel en Accommodaties:
Websites van hotels, B&B, Airbnb en parken en andere accommodatie aanbieders
17. Huisvesting:
Websites voor verhuur of verkoop van huizen.
18. Kunst:
Websites over of ter promotie van kunst, kunst gallerijen, kunst veilingen of content focused op kunstcritici.
19. Lifestyle:
Websites voor delen, adviseren, commercie over lifestyle topics (beauty, tuinieren, home & living, etc)
20. Media:
Websites van of over media (bijvoorbeeld sites van zenders, programma’s of omroepverenigingen)
21. Muziek:
Websites gefocused op muziek, artiesten, nieuwste aanbod, releases, platformen om muziek te luisteren of zelf te creëren.
22. Nieuws:
Websites die zich focussen op het brengen van nieuws in het algemeen
23. Overheid:
Websites van overheidsorganisaties of -departementen, of overheidswebsites met informatie over een bepaald onderwerp of programma.
24. Shopping:
Websites die producten of diensten aanbieden, zowel aangeboden door (het bedrijf achter) de website zelf, of door de gebruikers van de website en niet gericht zijn op community aankopen.
25. Sport:
Websites van sporters, sportbonden en sportaccommodaties, alles behalve Voetbal, dit is een aparte categorie
26. Supermarkten en FMCG retailers:
Websites van (online) retailers / supermarkten die goederen / services online aanbieden (FMCG)
27. Telecom:
Websites die telecom, internet en/of televisie aanbieden.
28. Reizen:
Websites over het zoeken en boeken van reizen en accommodaties.
29. Vergelijking:
Websites met als doel het vergelijken van producten en/of prijzen.
30. Vervoer:
Websites voor verkoop van voertuigen en vervoermiddel cultuur, services, reviews, online resources, prijs gidsen en fan forums.
31. Verzekeraars:
Websites van verzekeringsmaatschappijen.
32. Voetbalclubs:
Websites van voetbalclubs.
33. Voordeel:
Veilingwebsites, websites met (dag)deals en (community) websites met of over kortingen.
34. Vrije Tijd:
Websites over vrijetijdsbesteding, dag uitstapjes & cultuur.
35. Weer & Verkeer:
Websites over weersvoorspellingen, de huidige verkeerssituatie of routeplanning.
36. Wellbeing en Fitness:
Websites gefocused op fitness, wellbeing & mindfullness. zowel fysieke and mentale fitheid
37. Werken bij- omgevingen:
Websites die dienen ter promotie van werken bij het eigen merk / bedrijf / organisatie
Nog niet gestemd? Doe het dan nu voordat het te laat is!
Stem nu en win →
Partners